راهکارهای فعالان صنعت رنگ و رزین برای گذر از موانع اقتصادی

رنگ

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی با استقبال خوب شرکت‌های خارجی همراه بود.

به طوری که علاوه بر حضور ۲۰۵ تولید کننده داخلی، ۵۵ شرکت خارجی در آن شرکت کردند و شخص سفیر اسپانیا در مراسم افتتاح آن حضور یافت.

البته تولیدکنندگان و صادرکنندگان این حوزه در زمینه شرایط تولید، قیمت‌ها و برخی تصمیم‌گیری‌های کلان گلایه‌هایی دارند و بهبود شرایط را خواستارند و برای آن راه‌حل‌هایی نیز پیشنهاد می‌کنند.

لزوم تعیین نرخ های پایه صادراتی واقعی
در این پیوند، مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده و صادرکننده رنگ‌های ساختمانی گفت: مابه التفاوت قیمت ارز نیمایی و آزاد موجب باب شدن دلال بازی در سامانه نیما شده و این مساله به افزایش قیمت تمام شده محصولات منجر می‌شود.

«شهرام شیخ زاده» به کمبود و گرانی مواد اولیه در بازار اشاره کرد که بخشی از آن با افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته و احتکار مواد اولیه مصرفی از سوی برخی سوء‌استفاده‌کنندگان اتفاق افتاد.

وی همچنین از مشخص نبودن نرخ های پایه صادراتی واقعی انتقاد کرد و ادامه داد: قیمت مواد اولیه از جمله پلی اتیلن تولید داخل، قوطی رنگ و حلال‌ها در ماه‌های گذشته افزایش ۲ تا هفت برابری را تجربه کرد. همچنین هزینه‌های حمل و نقل ۱.۵ تا ۲ برابر شده اما قیمت محصولات نهایی رشد ۶۰ درصدی داشته است؛ این مساله سبب می شود کم فروشی و افت کیفیت را در بازار شاهد باشیم.

وی یادآوری کرد: افزایش قیمت‌ها همراه با کاهش قدرت خرید مردم، سبب شده است قیمت رنگ از کشش پذیری لازم نزد مردم برخوردار نباشد و این مساله به کاهش ۳۵ درصدی فروش از آغاز امسال تاکنون در همسنجی با پارسال منجر شده است.

تنوع تولید و مدیریت ارز صادراتی برای مقابله با تحریم
مشاور بخش فروش رنگ، رزین و پلیمر یک شرکت دانش بنیان حاضر در نمایشگاه گفت: دور نخست تحریم‌ها در سال ۱۳۹۰ و مشکلات تامین مواد اولیه، سبب شد سبد تولید محصولات این شرکت از ۷۷۰ محصول به ۱۰۰ محصول کاهش یابد.

«شهرام یزدی» بیان داشت: پس از بروز مشکلات ارزی در آغاز امسال، برخی صنایع داخلی که تا پیش از آن مواد اولیه مورد نیاز را از خارج تهیه می‌کردند، به سراغ شرکت ما آمدند.

به گفته وی، «به نظر می رسد عده‌ای برای برخوردار شدن از برخی حقوق و مزایا واردات را بر خرید از داخل ترجیح می‌دادند اما در شرایط یاد شده، به ناچار به تولیدات داخلی گرایش پیدا کردند».

وی ادامه داد: تحریم‌ها موجب کاهش توان تولید این شرکت در سال‌های گذشته شده است اما سعی کردیم با کاهش حجم تولید، تمرکز بر یکصد محصول پرمصرف و قناعت به حاشیه سود کمتر به کار خود ادامه دهیم.
یزدی اضافه کرد: ساختار دانش بنیان شرکت و تامین مواد اولیه برای ۱۱ صنعت بزرگ از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، معدن، کاشی، شوینده ها، رنگ، رزین، پلیمر و غیره، تنوع درآمدی برای شرکت به دنبال داشته و دستمان را در شرایط تحریم باز گذاشته است.

وی ادامه داد: در گذشته محصولات شرکت به ۶۷ کشور صادر می شد و اکنون به ۳۰ کشور از جمله همسایگان، کشورهای همسود در آسیای مرکزی (سی.آی.اس) و برخی کشورهای آفریقایی محدود شده است.

به گفته این فعال اقتصادی، عمده مشکلات این شرکت از تحریم‌های دور نخست در سال ۱۳۹۰ آغاز شد. برای نمونه در آن سال‌ها یک میلیون دلار به یکی از کشورهای آفریقایی صادرات داشتیم اما به دلیل تحریم هزینه‌های انبارداری شرکت به همین رقم نزدیک شد و در نهایت مجبور به رها کردن اجناس خود شدیم.

وی از برخی مشتریان بویژه شرکت‌های پتروشیمی که پول خرید محصولات را دیر می‌پردازند و همچنین مشکلات سامانه نیما انتقاد کرد.

یزدی یکی از مهمترین خواسته‌های مسئولان این شرکت از دولت را «صرف بخشی از ارز حاصل از صادرات برای تامین مواد اولیه مورد نیاز» عنوان کرد.

خارجی‌ها چه گفتند؟
یک شرکت کننده از کره جنوبی در این نمایشگاه نیز گفت: بازار ایران بزرگ و جذاب است اما این روزها به دلیل تحریم‌ها شرایط خوب نیست.

«پارک کیونگ بین»  که ۱۵ سال است به داد و ستد با بازرگانان ایرانی اشتغال دارد، «مشکلات بانکی» را مهمترین مساله این روزهای تجارت با ایران عنوان کرد و افزود: «این مشکل ما نیست و ایرانی‌ها باید به حل آن بپردازند.»

همچنین «پیتر اُو» شرکت کننده‌ای از چین، به دشواری انتقال پول از کشورش به ایران و برعکس اشاره کرد و گفت: در این زمینه از توان سایر کشورها استفاده می کنیم اما پیامد آن افزایش هزینه‌هاست.
هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی، مواد کامپوزیت و صنعت آبکاری عصر دیروز پس از چهار روز فعالیت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران به کار خود پایان می دهد.

مهمترین اهداف برپایی این دوره از نمایشگاه حمایت از صنعت رنگ و رزین، مواد کامپوزیت و صنعت آبکاری در داخل کشور با رویکرد صادراتی اولویت اصلی نمایشگاه و تشویق فعالیت‌های صادراتی و فراهم‌سازی بستری برای ارتقای کمی و کیفی تولید، فروش و صادرات تولیدات و محصولات ایرانی بود.


منبع: ایرنا

اشتراک گذاری