تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ

رفتار خرید افراد در دهه گذشته به طور چشمگیری تغییر کرده و در حال حاضر بیشتر مصرف کنندگان فرآیند خرید آنلاین را انتخاب می‌کنند. در اینجا اثربخشی دیجیتال مارکتینگ بخوبی مشخص می‌شود.

به گزارش شیمی نیوز؛ برای صاحبان کسب و کار آشنایی با عملکرد بازاریابی دیجیتال اهمیت بسزایی دارد چراکه در اتخاذ تصمیمات دقیق‌تر در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال می‌تواند بسیار مفید باشد. نکته کلیدی شناختن تمام عناصر بازاریابی دیجیتال و تشخیص نقش هر یک از آنها در دستیابی به اهداف بازاریابی شماست. در ادامه هر کدام از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتالی را بررسی نموده و چگونگی کارکرد هر یک از آنها را برای کسب و کارتان توضیح خواهیم داد.

بازاریابی وب سایت

در بسیاری از موارد، وب سایت شرکت شما سنگ بنای استراتژی دیجیتال مارکتینگ شماست. این جایی است که بسیاری از مشتریان هدف شما اولین تصویر از برند شما را دریافت می‌کنند و منابع اولیه شما در نهایت منجر به جذب مشتری واقعی می‌شود. پس بهتر است به نحوه عملکرد وب سایتتان در بازاریابی دیجیتال بپردازیم.

هدف بازاریابی دیجیتال جذب و تعامل با مصرف کننده است. بسیاری از تاکتیک‌هایی که برای انجام این کار بکار می‌برید در نهایت مشتریان هدف شما را به وب سایت‌تان هدایت می‌کنند تا آنها بتوانند اطلاعات بیشتری کسب کنند یا خریدشان را مستقیما انجام دهند.

چرا نیاز به وب سایت دارید؟

وب سایت شما اغلب تنها شانس برندتان برای تاثیرگذاری اولیه خوب بر مشتریان بازار هدف است. به همین دلیل، باید به چینش سایت و المان‌های رنگی و گرافیکی در طراحی سایت کاملا توجه کنید. در حقیقت، ۳۸ درصد از بازدیدکنندگان درصورت مواجهه با محتوا یا طراحی سایت غیرقابل قبول، علاقه‌شان برای پیگیری آن کسب و کار را از دست خواهند داد.

البته فقط ظاهر سایت مهم نیست. از آنجایی که وب سایت شما نقطه عطف بسیاری از کمپین‌های بازاریابی دیجیتالتان محسوب می‌شود، تمرکز شما در طراحی و بهینه سازی آن امر مهمی است. یعنی ایجاد سایتی که یافتن و خواندن آن برای کاربر آسان باشد و براحتی به مراحل بعدی هدایت شود. همچنین خواندن سایت روی دستگاه‌های تلفن همراه باید بهینه سازی شود تا تجربه مشاهده سایت را روی تلفن همراه ارتقا دهد.

اگر از تاثیرگذاری وب سایت‌ تان مطمئن نیستید، بهتر است زمانی را به مذاکره با کارشناسان طراحی وب اختصاص دهید تا در بهبود و طراحی وب سایت به شما کمک کنند.

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو

بهینه‌سازی برای موتور جستجو یا SEO نقش مهمی در نحوه عملکرد دیجیتال مارکتینگ دارد. اگر قصد جذب و تعامل بیشتر مشتریان را در عصر دیجیتال دارید، باید از موتورهای جستجو شروع کنید. تحقیقات اخیر توسط Forrester نشان داده که ۷۱ درصد از مصرف کنندگان آشنایی با کسب و کارها را از موتورهای جستجویی چون گوگل آغاز می‌کنند. اگر اقدامات صحیح برای بهبود سئو سایت خود انجام ندهید، فرصت قدرتمندی برای رسیدن به موفقیت را از دست خواهید داد.

سئو فرآیند بهینه‌سازی  وبسایت برای بیشتر دیده شدن در موتورهای جستجو است. هدف نهایی آن بالاتر رفتن در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) و بیشتر دیده شدن در بازار هدف است. هرچه رتبه شما در SERP بالاتر برود، ترافیک ارگانیک یا طبیعی هدایت کننده به وب سایت‌تان هم بیشتر خواهد شد.

سئو نه تنها ترافیک وب سایت شما را بیشتر می‌کند، بلکه از بابت بالا بودن کیفیت منافع برای جذب مشتری اطمینان حاصل می‌کند. هدف بازاریابی دیجیتال جذب افراد مناسب برای محصولات یا خدمات شما است و برای دستیابی به این هدف نقش مهمی ایفا می‌کند. با تاکید بر کلیدواژه‌های خاص و موضوعات موجود در محتوا، می‌توانید کسانی که احتمالا بدنبال محصولات یا خدمات‌تان هستند را جذب کنید.

اکنون که از اهمیت سئو در تلاش‌های بازاریابی دیجیتال‌تان مطلع شدید، سوال بعدی که مطرح می‌شود اینست که چگونه باید سایت و محتوای آن را برای رسیدن به بهترین نتایج بهینه‌سازی کنید.

شاید بد نباشد کمی درمورد بهینه سازی موتور جستجو و نقش آن را در این مطلب بیشتر مطالعه کنید: سئو در سال ۲۰۱۸

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا تاکتیک مهم دیگریست که نقش مهمی در بازاریابی دیجیتال دارد. بازاریابی محتوا اساسا زمانی اهمیت پیدا می‌کند که یک کسب و کار به دنبال ایجاد و ترویج سرمایه محتوای خاص با هدف جذب مشتریان بیشتر است. این سرمایه محتوا را می‌توان با اهداف مختلف ایجاد کرد، از جمله آگاهی بیشتر درمورد برند، افزایش ترافیک سایت، جذب یا حفظ بیشتر مشتریان.

مهم نیست چه تاکتیک‌هایی را برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود بکار می‌برید، برای حمایت از این تاکتیک‌ها باید محتوایی مفید ایجاد کنید. شاید این کار محدود باشد به فرستادن یک ایمیل تشکر کوتاه و ساده به کسی که مشترک لیست ایمیل شماست. یا می‌تواند متن طولانی و دقیقی باشد از اطلاعاتی درمورد بزرگ‌ترین چالش‌هایی که مشتریان هدف شما با آن مواجهند.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:  استراتژیست بازاریابی محتوا کیست؟ چه مهارت ها و چه درآمدی دارد؟

در اینجا چند نوع بازاریابی محتوا که برای حمایت از اهداف کمپین بازاریابی دیجیتال بکار می‌روند را نام می‌بریم:

  • صفحات وب
  • پست‌های وبلاگ
  • پست‌های شبکه‌های اجتماعی
  • کتاب الکترونیکی
  • راهنما ها
  • مطالعات موردی
  • توصیه نامه محصول یا خدمات
  • ویدئوها
  • تصاویر
  • اینفوگرافیک‌ها
  • پادکست‌ها
  • محتوای تبلیغاتی

کلید ایجاد سرمایه محتوایی عالی که بتواند از کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ پشتیبانی کند، انتخاب استراتژیک موضوعاتیست که بیشتر مورد توجه مخاطبان شما قرار گیرند. اگر از نیازهای مشتریان هدف خود هنوز مطلع نیستید، بهتر است تحقیقات‌تان را بر روی مخاطبان آغاز کنید تا بتوانید با شناخت بهتر نیازهای آنها نوع مطالب جذاب را در هر مرحله برایشان فراهم کنید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

امروزه اکثر برندها از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای حمایت از کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود و بالاتر بردن ترافیک وب سایتشان استفاده می‌کنند. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شامل ارتقاء محتوای شما و درگیر کردن مخاطب هدف در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی مانندفیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و پینترست است. این تاکتیک در دیجیتال مارکتینگ به کسب و کار در افزایش شناخت برند، جذب بیشتر و بهبود مشارکت مخاطبان کمک می‌کند.

یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اینست که به کسب و کارها اجازه دستیابی بیشتر به مخاطب آنلاین را می‌دهد. مثلا ۷۹ درصد از کاربران اینترنت آمریکایی در فیس بوک فعال هستند. اگر قصد دستیابی و جذب این مصرف کنندگان را در یک پلتفرم اجتماعی نداشته باشید، مطمئنا فرصت مهمی را برای رسیدن به منافع جدید از دست خواهید داد.

تهیه مقاله: بهنام کاشانی

اشتراک گذاری